6.9.09

Sveriges okrönta HipHop Prins

-"Look upon the sky is a bird, is a plane"
Det är det först meningen i versen till Ahbow och visst kollar jag upp i skyn och ser ingen mindre än Pato Pooh bland stjärnorna, där han förtjänar sin permanenta plats. Jag har träffat Sveriges okrönta hip hop prins Pato Pooh.

Han är inte bara en ung brilijant låtskrivare/producent men han råkar också vara den bästa rappare just nu i Sverige. Han utmärker sig från mängden bland den svenska hip hop eliten genom sina texter och sättet han rappar.
Han släpper inte old school hip hopen som de flesta gjort. Han går tillbaka till hip hop rötterna och gör den klassiska, tunga och tuffa hip hopen till sin egen men givetvis är den anpassningsbar till det mer moderna också, men han vet hur man håller det äkta. Han är one of a kind i den svenska musikmarknaden och av det skälet bäst helt enkelt, han vet det, jag vet det och nu vet ni också det.

Endast 25 år gammal driver Pato idag sitt eget bolag tillsammans med en vän, bolaget Deh Din Poik Entertainment. Vars namn på bolaget kommer från uttryck som is my boi/is your boi!
När han slog upp portarna till hans studio så förbryllas jag av tanken att det är just där han spelat in och skrivit ON MY WAY, möjligen skrivit sina kommande hits, låtar till Ricky och massa annat. Känns nästan som en ära att ens fått sitta vid en sån begåvad och briljant ung herre. Nu kan det verka som jag ger honom alltför mycket creed och risk att jag kan låta som en Pooh fanatiker men jag är villig ta den risken för att han förtjänar det. Pato har det där lilla extra som jag personligen anser att ingen i Sverige har just nu. Han ÄR sin livstil, han äter, han andas, han sover med sin musik. It´s not swagg ,it´s lifestyle rakt igenom.

Skymundan
Pato var mycket i bakgrunden förut och det var mycket tack vare omständigheter efter en av tävlingarna i skåne där Ricky blev upptäckt och signad av ett bolag. De två vännerna fortsatte att samarbeta och Pato började skriva låtar till den svenska Rnb sångaren Ricky på heltid. De skrev bl.a She´s Royalty tillsammans ,en låt som senare blev trailer låten till kanal 5 succé serie Desperate housewives. Efter Rickys framgång fick han lägga mycket av sitt eget till sidan tills han själv insåg att också han tillhörde rampljuset på den stora scenen. Idag jobbar Pato hårdare än någonsin. Och han ser sitt jobb som han öde/kall, det var just detta han var menad att göra, och det syns på scen. Hur och när han skulle lyckas var redan skrivet på sten, långt innan hans existens på jorden. Det kan låta kaxigt men efter att han hänvisade till bästsäljarboken The Secret som ni säkert har hört talas om den, om inte så läs den, så förstår jag honom. När jag tänker efter så är det kanske just det där som gör honom unik, det tankesättet.Jag fick nöjet att se Pato live för första gången får några veckor sedan och om jag gillade honom innan så var det inte i närheten av hur mycket han växte som artist i mina ögon efter att sett ett framträdande på ung 08 på kungsträdgården.
Han kom, han såg, han ägde den där scenen utan tvivel. Hans scenframträdande kanske har blivit bättre efter den magsäck reducering han gjorde i oktober förra året, det kan ha bidrat till hans lätta sätt att röra sig på scen. Med det kirugiska ingreppet gick han ner mer än tre byxstorlekar och 20 kilo på loppet av några månader
Beef:en om Mofo The Maverick
Första gången mina ögon såg namnet Pato Pooh skrivet på text var genom Mofos bittra inlägg. Jag vet inte om ni minns hela sagan om hur Dj silence skulle göra en mixtape remix till Pato och de bjöd in Mofo in i projektet men allt slutade som en skandal istället. Efter den händelsen så blev det mycket turbulens och skvaller som cirkulerade kring detta. Pato säger att han var omedveten om att det skrivits om honom fören den dagen då han blev inskriven för sin operation. Pato nämner att från hans sida var det inget särskilt som hände. Han berättade dock att Mofo som försökt att ta kontakt med honom då de träffats på klubbar och genom facebook efter allt det här som pågick. Inom den stora hip hop världen är man van vid att artisterna tar sina strider via sin musik men detta var aldrig aktuellt för Pato- "Jag känner att ingen är värdig nog att dissa. Inte ens Mofo, Jag vill inte slösa min musik på beefs eftersom det är inget jag vill att folk ska komma ihåg mig för"-
Hans tuffa och kaxiga texter gör lätt att man klassar honom som en uppnosig och egocentrisk person men ordet ödmjukhet dyker upp konstant i huvudet då man samtalar med Pato Pooh. Han är inte den som är den, han är den andra som inte låter kändiskapet stiga honom över huvudet. Han hälsar glatt på sina fans, och förut så gav han t.o.m ut sitt nummer till de som frågade men efter att han insåg att det blev för mycket påringningar så slutade han med detta. Ödmjuk är helt klart ordet att beskiva honom. Med det sagt så är den just den anledningen han får all respekt jag kan ge en människa med tanke på sättet han bara är. Det kanske är rent av väluppfostran som gör han den han är, his momma raised him right!

Aktuell med Summer Jam!
Som den arbetsmyran han är så skriver han och gör nya låtar hela tiden och just nu är han aktuell med en turne med en av Sveriges hip hop rebeller Ken Ring, där de åker runt vårt avlånga land och besöker städerna omkring. Turnen kommer säkerligen hållas fram till vinter och under tiden ska han också hinna med video inspelningar, mixtapes, sina egna spelningar .. ja, denna killen har fullt upp. Jag hade hört rykten om att Pato en dag kan komma att släppa en hel skiva på spanska, hans sätt att bekräfta det ryktet var genom att svara, -"Det är inte helt omöjligt" ; För er som har koll på Pato vet att han redan gjort två spanska låtar . Han fick så bra beröm för de och menar på att han har mycket att överträffa och känner därför en viss press minst sagt.Alla artister, låtskrivare och producenter har nån slags dröm om vem man skulle kunna arbeta med. Patos dröm artister heter Drake, Julez Santana och Dr Dre Och om han skulle få chansen att skriva en låt till vilken artist som han ville då skulle han göra en till Chris Brown, Kanye West, Justin Timberlake, Robyn, Robin Thick.

Vill du veta mer om Pato Pooh?
Se följande länkar: http://patopooh.com/ http://www.myspace.com/patopooh


My HipHype krönar Pato till prinsen av den svenska hiphopen-Teeda

81 kommentarer:

A true goon sa...

Imponerande rappare

Anonym sa...

Väldigt bra inlägg

Cat sa...

Håller med dig han är bäääst

Anonym sa...

han ser fan snygg ut nu

Anonym sa...

Så bra är han väl inte, mofo äger stort

Anonym sa...

Denna bloggen hjärntvättar folk asså

fuuck sa...

old news

Linnea sa...

Patoooooooo we löööv u

mizzme sa...

Din rubrik stämmer inte det ska vara SVERIGES OKRÖNTA HIP HOP KUNG

Anonym sa...

Får du betalt för att promota honom eller?

Trollbarnet sa...

Jag visste inte ens vem han var, men lyssnat lite på hans myspace.. ganska bra.

Anonym sa...

helt klart tungsta rapparen i sverige

nöff sa...

jag trodde att han var yngre

Anonym sa...

Det finns ingen över pato, tyvärr sverige

Stefan.L sa...

Jag såg honom också på kungsan, första gången för mig med... han DÖDADE scenen, synd att det var så lite folk bara

comehate sa...

Du inte langa ut hans skiva eller fixa konsertbiljetter till honom

Anonym sa...

Var han på kungsan då?

Anonym sa...

när ska det vara rap battle, pussy fixa en battle mellan mofo och pato...

Anonym sa...

Follow the leader sägs det.. och gissa vem som leder fåren???

Gustav sa...

Ahbow, on my way, warrior... det är musik

Anonym sa...

Jag håller med dig

Sara sa...

denna bloggen var ju riktigt bra

Anonym sa...

Han verkar vara fett snäll enligt ditt inlägg/artikel, trodde han var en liten kaxig jävel

facts sa...

ok, pato är bra, men kom igen det finns så många som är så mycket bättre

Anonym sa...

Hur ska summer jam vara fram till vintern ska inte Ken ring åka till afrika snart

Frida.W sa...

Jag vill boka honom till en överaskningfest åt lillbrosan, hur bär man sig åt? Vem är det som tar hand om bokningar och så?

Anonym sa...

Varför är alla så positiva till skiten?

Anonym sa...

du borde skriva mer opartiska inlägg tjejen, bara ett råd

Anonym sa...

Hur vet du så mycket om musik?

Anonym sa...

reklam, reklam, reklam

Chris sa...

Jag gillade att patos citat- ingen är värdig nog att dissa, inte ens mofo

Anonym sa...

Är inte pato ganska så fejk?

Anonym sa...

såg han i skåne, han är otrolig live.

Anonym sa...

visste inte att så många gillade honom

Niklas sa...

Har ni hört fairytale feat ricky?

Anonym sa...

han har blivit så snygg, han kan ringa mig vilken dag på året.

Anonym sa...

booking@dehdinpoik.com

Anonym sa...

Det var så kul en gång, om jag får reffa från pussywood bloggen då nån hade träffat honom och han gick med sin stora ryggsäck, jag såg honom typ nån dag efter det och skrattade inombords. det var igen diss jag la nu. Som du skrev han är helt enkelt bäst, han vet det du vet det och JAG vet det.

danjahfan sa...

lägg upp en danjah intervju, pleaseeeeeeeeeeeeeeeeeee

Dannosh sa...

jag har hittat min religion, och pato är ledaren den heliga skriften är I work hard

spoon sa...

Inspirationskälla är han för den svenska hip hopen utan tvivel-hiphop

Anonym sa...

Pato har ingen utmanare, den som skulle äga Pato vinner allt jag har och äger. Denna killen gör saker som ingen fattat ännu.

Anonym sa...

Är dessa artister inte signade för större bolag?, kul att dom har sina egna men skulle de liksom inte ha skivkontrakt med universal, sony bmg och emi m.m?

Anonym sa...

jo, visst har man hört fairytale, det var ju medinas låt som dom gjort en remix av. den e så fin.

Vito Eme sa...

pato is the shieet

Anonym sa...

Det hade varit roligt om Pato hade gjort en disslåt till mofo då detta var så stort

Anonym sa...

undra om mofo skäms över hans beteende?Pato var mer man än honom

yeah sa...

min kompis storebror känner honom:)

musicblogg sa...

Ska turnen hålla fram till vintern?, men skulle inte Kenta kofot dra till kenya

Anonym sa...

han är min idol, kul att du har träffat honom

Anonym sa...

pato betyder väl anka på spanska..hahaha

Anonym sa...

Allt han gör låter så jävla bra

from g 2 gent sa...

oki, att han är ödmjuk och allt detta men ni ger honom för mycket luft. tror ni att han kommer vara samma person som inlägget beskriver honom...didn´think so

Anonym sa...

Jag har velat se honom live. måste vara ett nöje för ögat

Anonym sa...

vi såg honom. han var förband till fat joe, fat joe sög pato sken som solen
Visst pato är the shieet of the shit MEN tror ni att han är one of a kind i usa? där skulle han bli sopad på golvet.

Anonym sa...

vi såg honom. han var förband till fat joe, fat joe sög pato sken som solen
Visst pato är the shieet of the shit MEN tror ni att han är one of a kind i usa? där skulle han bli sopad på golvet.

Anonym sa...

Vilken viktminskning, lookin good

swagg sa...

hur går det för ricky?

Alex sa...

vilka är det nu som gör -I would never find another lover sweeter then, sweeter then u?

I wear hiphop on my sleeves sa...

ahbow är också en av mina favorit låtar samt warrior

Anonym sa...

Det var verkligen fett med kärlek till Pato

Anonym sa...

Jag såg honom på mosebacke igår med Stor. dom är kungar på sthlm gator

Anonym sa...

bland dom bästa hiphop bloggrna helt klart. keep up

Patrick sa...

This Pato guy is kinda good, he got swagg, teeda!

/bless

Natalie sa...

Pato är grrrrrryyyym!!

fortsätt med dina intervjuer, skit bra!!

Carl Baker sa...

Hej teeda!
Kan du ta reda på hur man bokar in Pooh för en spelning. Tror att han skulle funkat utmärkt i Helsingborg?
Eller vad tror du?
// Baker

RMP sa...

Ang bokningar är det nog lättast att kontakta Pooh själv, jag vet inte riktigt men kolla på www.patopooh.com, om inte annat så borde det stå där.

Till calle- han skulle vara det bästa som hänt thetivoli...det kan jag garantera./ teeda

Erre sa...

Grym intervju! Pooh fötjänar verkligen den uppmärksamheten har fått! Han är nog den mest hårtarbetande rapparen jag vet!
Bless!

Anonym sa...

imponerande bra intervju. keep the good work pato!

Anonym sa...

HipHop kronan är helt klart passad till Poos´s huvud!

Anonym sa...

Bra intervju.. Pato är grymm :D

DJ Silence sa...

det där med allt slutade i en skandal när Pato och jag (+DDP) skulle göra en remix är ju ingen annans fel än Mofo The Maverik som valde att göra en skandal av det... På grund av att han inte kunde ta ett enkelt "nej tack, vi vi kan inte ha med din vers på en sån här låt..." Ville bara tillägga det.

Anonym sa...

jag trodde att allt var cool nu mellan dom!
Men silence kommentarovan min säger annat. shiet asså

Pato is my Idol sa...

Du fattar inte hur mycket jag älskar Pato Pooh...If someone ask me who he is I will say he is the greates!
Står verkligen för mitt ord, hade knappt bangat om nån slagit vad om att tatuera in hans logga eller vad som helst!

Michel Rodriguez sa...

För bookningar med Pato Pooh kan ni besöka http://www.dehdinpoik.com/

Ni kan även försöka skriva en fin text till honom på facebook.
Där ni även kan gå med i hans grupp för uppdatering om låtar/nyheter/spelningar.

Och jag vill lägga till något eget privat till er hatare.

Don't hate appreciate!

Pato Pooh ger er endast kärlek när han släpper musik och aldrig hat.

Och om det kommer någon smart eller kaxig kommentar efter denna om mitt inlägg så är det klart jag pushar och backar min poik.

/Michel Rodriguez
http://www.patopooh.com/
http://www.dehdinpoik.com

Anonym sa...

Läste gamla pooh blogg inlägg nyss och såg att det fanns en annan tjej som också bloggar samt har gjort en intervju med POOH, en så mycket dålig sådan. Mycket felstavningar och tråkiga frågor.. Dina intervjuer är väldigt proffsigt gjorda. Det ska du verkligen ha en eloge för.
och till pooh, keep up the hard work it will pay off 4 sure.

Anonym sa...

yepp yepp true såg den också .. keep it up. gillar den här intervjun med pato

Anonym sa...

Det är många bloggare som har skrivit om Pato väl, vem är det speciellt ni menar???!, Hade varit kul att läsa och jänför..men kan tänka att det är svårt att överträffa en sån här bra intervju. Denna var bara helt klockren

Anonym sa...

mofo är keff

Anonym sa...

pato e kung galet bra musik !!

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack