8.9.09

"Naah, I ain't gay this aint no lesbo flow"


Med risk att låta som en feministisk tant som varken rakar armar eller ben, en bitter manshatare helt enkelt så kan jag säga att jag saknar lite tjejer i denna slimmade bransch.
När ska vi få vår egna lil kim, Missy Elliot, Lauren hill, Da brat, Eve, queen Latifah och Mc lyte m.m.?
Dn skrev en gång för några år sedan :De kom, de rappade, de försvann.
"Feven predikade de "Tio budorden", Melinda Wrede rappade "Knäckt av en brud" och Remedeeh gav oss "The Remedy". De svenska kvinnliga rapparna syntes och hördes överallt. Men i dag är det tyst. ".
Att Melinda försvann från rampljuset är väl en ära mer än tragedi för hip hopen.
Feven kanske skulle kunna göra en fungernade comback ifall hon inte har råkat fastnat på 90 talets svängar. Vi har väl Peshi också antar jag ,som har funnits i den svenska hip hop världen i 10 år. Visst, respekt och kärlek till henne men hon passar mer som en låtskrivare, för hennes poetiska texter är bra men när hon framför det sjäv så tappar det värdet i mina ögon, hon är mer den som borde medverka på poetry slams än nån som uppträder sida vid sida med andra rappare.
Det finns säkert bra kvinnlig rappare där ute, det är kanske bara jag som inte har mött dom ännu, holla ifall nu ser eller hör.
För att en kvinnlig rappare ska få plats på den där scenen så måste dom step up their game, dom måste vara 100 ggr skärpare, 10ggr bättre detta är trots allt en mansdominerade scen lika mycket som i alla andra yrken där männen tar över... sorgligt men det är sant.
Eller har jag helt fel nu? Borde jag kanske bara vara tyst om detta och vara glad över de väldigt,väldigt,väldigt få kvinnorna vi har och gå vidare?!


"Women who seek to be equal with men lack ambition"

16 kommentarer:

Anonym sa...

Kom, igen nu...Peshi är helt klart en av de tungsta svenska rapparna vi har om hon inte är den tungsta

Anonym sa...

Ayeshia är väl också bra, du nämnde inte henne

Anonym sa...

Det kommer aldrig att finnas bra kvinnliga rappare från sverige.
Dom kommer aldrig vara bra nog.

Anonym sa...

Håller med föregående, tjejer ska nog. Vad skulle det handla om naglar och kläder?

Marika sa...

Det är bra att du tog upp det, känns som om det ämnet aldrig nämns.

Anonym sa...

Det handlar väl inte om att vi ska ha kvinnliga rappare? Är det inte skicklighet det ska handla om?, Jag är så trött på feminist trams, om en tjej är duktig nog så lovar jag att hon kommer att synas scen. då måste hon vara villig att kämpa för det också, sluta måla naglarna så kanske ni kommer upp.

Anonym sa...

haha, Melinda jag hade glömt bort henne, faaan vad hette den låten spelades på ztv hela tiden då? kärlek respekt..jadda.jadda

mizzme sa...

Du har så rätt, peshi borde inte rappa hon borde hålla sig till låt skrivade... hennes texter är inte så bra men de duger.

Anonym sa...

Men tycker du inte att peshi är vår egna lauren hill med tanke på att båda gör väldigt poetiska texter.

Anonym sa...

Varför heter din blogg my hipHYPE?

Anonym sa...

Personligen tycker jag inte ens att det finns bra svenska rappare överhuvudtaget

Anonym sa...

meKan du inte tycka att Peshi är vår egna lauren hill med tanke på att båda gör väldigt poetiska texter

Anonym sa...

Har Peshi verkligen funnits i branchen i 10 år?, enligt vilken källa?

Sara b sa...

Finns det nån mer än jag som inte vet vilka dessa är?

Anonym sa...

Nabila eller vad hon heter, hon som är tillsammans med Mohammed från Mohammed ali, rappade innan tror jag. Nu jobbar skriver hon krönikor typ.

slow sa...

hmm.. håller med förgående, Nabila från Angered är braaa