15.9.09

Öga mot Öga med Troy Jamz

Pussywood har mött, eller jag menar My HipHype har mött en lite mer påklädd Troy Jamz.
Som ni kanske redan vet så har detta namnet dykt upp en gång förut men nu var det dags att lägga ner stridsyxan för Rnb sångaren Jamz och jag hade en del saker att reda ut.
Jag ville såklart ta reda på mer om tanken bakom nakenbilden.
I studion möttes jag av ett bekant ansikte och det var ingen mindre än den rödhåriga flickan som jag lunchade med i början av sommaren. Frida Malki har tagit rollen som artist manager på Troys egna skivbolag Stockhome Records.
Framför mig hade jag en väldigt musikalisk och världsvan kille från Trinidad-Tobago men det som fick mig att verkligen lyssna på honom var hans spännande liv och erfarenheter som kom med i bagage efter några års studerande i Usa ,då han bosatte sig hos sin far. Han råkade just bo mellan två gangster läger, det var de kända crips och blood gängens territorium och därför fick han varje dag gå på tå och anpassa sina färger på kläderna från ett område till nästa.

En basket kille som han en gång var så hade han drömmar om att spela för ett stor lag, genom skolan lyckades han få stipendium för att kunna studera och spela basket i en högre nivå på St Johns men efter att hans dåvarande skola misstänktes för att fuskat med skolbetygen så drogs alla basket stipendium in och att resa tillbaka hem till Sverige blev ett faktum. Troy James som han egentligen heter beskriver sig själv som en varm, nyfiken och bestämd person som litar på sin instinkt till fullo, för att det har hittills lett honom åt rätt håll enligt honom själv. Jag frågade strax därefter om hur hans nära och kära skulle beskriva honom som, och stolt men blygsam så trodde han att de skulle säga att han är en kille med utstrålning, är pålitlig och begåvad men också att de skulle helt klart nämna hur väluppfostrad han är, en kille som aldrig skulle göra någon illa. Musikaliskt sett så är han lite som en kameleont i mina ögon.
Han producerar, sjunger, gör beats och rappar. Ja ni läste rätt herr Jamz rappar men det är inget han vill syssla med och lägga sin karriär på , med tanke på att sången är hans grej och det där med rap lämnar han åt dagens hip hop elit,- "Det är för många rappare där ute i en bransch som är för liten".

Jamz med z
Att spela instrument är något som faller honom naturligt, han spelar både trummor och piano, numera vill han ge sig an att lära sig spela fiol och trumpet. Inget ska begränsa honom som artist verkar det som. Min första tanke är att det måste vara svårt att lära sig nya instrument men som den mannen kan verkar vara svarade han med glimten i ögat- "Kan man spela ett instrument så kan man spela alla"
Troy är utbildad till producent för er som inte visste det och redan då han bodde i Usa så sålde han beats för 20 dollar till grannkillarna och till skolkamraterna för där höll alla på med rap sa han, men här i Sverige har han inte engagerat sig i att sälja sina beats till andra, inte än i allafall.
Troy är inte den typiska svenska urban artisten som släpper låtar efter låtar, ena mixtapen efter den andra men det betyder heller inte att han sällan är i studion....tvärtom faktiskt., han ser heller att vara fokuserad och släppa kvalite istället för kvantitet. Just nu är han högaktuell med sin debutskiva Sktizo , en mycket personlig skiva som han la ner ofantligt mycket tid och känsla.
Den mest välbekanta låten är How am I suppose to know, en av många låtar som är baserad på verkliga händelser i hans liv.Förutom att just den låten är hans personliga favorit så tror han att det är just låten som kommer att få fansen att inse vem Troy egentligen är rent musikaliskt men ändå inte. Man kan ju ta och undra varför just han valt namnet Skitzo, för det får helt klart mina tankar att spinna. Tydligt förklarar han att namnet var bestämt innan han ens börjat skriva låtarna till skivan. Hans tanke var iallafall att först och främst visa att han kunde göra allt inom musiken, men skivan slutade med att det blev en rnb inriktning och han behöll namnet. När det kommer till att göra rnb så finns det två olika sätt man kan göra det på anser jag, det ena är lite mer kärleksfull med en pojkaktigt röst sen finns det de med lite mer edge, kaxighet och mer manlighet, det sistnämna är mer av Troys stil att göra sin musik på.
Hans lättklädda bild som han har på omslaget och som dykt upp lite här och där, är från en fotosession med fotografen Erik by Erik. Han visste att bilden skulle kunna bli provocerande men hans mening bakom bilden var att visa att det bara är han, kläder är en täckmantel, so what you see is what you get, om jag försått det rätt då han gav sin förklaring.
Ni kanske har märkt efter försökt youtube:a Troy Jamz att det inte finns någon video på honom till nån av hans låtar, men innan året är slut lovar han att det finns en sådan. Alltså så kommer det en video snart till en youtube nära dig ,han har också sagt att han kommer släppa flertal av sina låtar på spotify snart men tills dess får vi nöja oss med att ladda ner hans musik genom http://rnbxclusive.com/.

Lyckas på egen hand!
Redan under mitt besök i studion så fick jag höra låtar från han komma album, skiva nummer två sitter han och arbetar med redan, fast att knappt Skitzo varit ute länge. Min dom är aldrig nådig men jag kan ärligt säga att jag ser mer fram emot nästa album släpp för den verkar lovande och lite mer av min stil. Troy säger rakt ut att hans musik inte kommer eller är något nytt utan menar att han har väckt något som sovit, han tar tillbaka det gamla med andra ord. Trots att han säger så till mig så kan jag inte låta bli att tänka att där har du fel. För oki, jag kan hålla med rent musikaliskt så kommer han inte med något nytt men när han förklarat för mig tidigare i vårt samtal att om hur hans vision på scen är, så kan jag meddela er att det är helt klart något nytt, ialla fall för oss här i Sverige. Han verka vilja ta den svenska urbanscenen till en helt ny nivå, och det värmer mitt hjärtat rent av. Hans planer om att ha liveband och att vara spontan på scen samt ge all energi han orkar är vad jag kallar för en sann artist. Man ska aldrig glömma att artistens jobb är att underhålla sina fans, ge folk valuta för sina pengar, de som betalat för att se Troy live ska de gå därifrån med glatt leende, och inte kunna sluta prata om honom. Ännu en gång plus i kanten där Troy.
Jag kan inte sluta beundra människor som vet vad dom vill och har satt ett högt mål för sig själva. Det härliga med Troy är att han är fastbesluten om att han ska lyckas på egen hand. Jag kan tänka mig att den vägen är svårare att ta sig igenom men å andra sidan varför ta den lätta vägen ut egentligen? -" I wanna stand on my own two feets, that is what I always have done and always will do". När han väl slår igenom stort så ska han väl kunna luta sig tillbaka och vara stolt över att han lyckas mer eller mindre på egen hand istället för att vara glad över att åkt snålskjuts hela vägen till mål linjen. Ställ er frågan vad vore framgång om man inte kan vara stolt över det man har uppnått? Jag kan stolt säga att Troy har fattat grejen när det gäller att göra sammarbeten och vart man ska synas. At the end of the day så är alla artister i musikbranschen konkurrenter. Jag personligen har aldrig förstått hur och varför den svenska hip hop branschen har med tre till fyra olika musikbolag i en och samma video trots att det bara kanske en person från ett bolag som gjort låtem helt själv och de andra har inte ens en vers i den och jag har heller inte förstått det med att det är en klick rappare som måste vara med i varandras verser och man måste jobba med samma producenter. Troy skulle inte göra sammarbeten med vem som helst och väljer musikalisk begåvning framför vänskap när det kommer till hans musik. Han viker sig heller inte för att arbeta med vilken producent som helst för att han vill inte falla offer för auto- tunes, Troy har lagt sitt löfte till mig och säger att han aldrig kommer att använda sig av den sortens beats och sound. Tack Troy!

Skitzo Burger?!
Genom sin agent i USA så har han en spelning på andra sidan atlanten i Florida nu i december, och mer spelningar kommer att ske framöver. Redan på lördag den 19 september är det äntligen dags för hans release fest på en av stockholms nattklubbar Layer Cake lounge som arrangeras av TP events. Medans hans agent ordnar spelningar i Usa så ordnar hans kamrat /Dj som går vid namnet dj Sole från London med sina kontakter.
Just nu har han fått en av dom stora snabb matskedjorna Burger King att öppna ögonen för honom, och samtidigt göra en bra gärning. Burger King samarbetar med stadsmissonen och han valde att ge bort en låt som egentligen skulle varit med på skivan, genom att man kan ladda ner hans låt via Burger King så går pengarna går direkt till utsatta ungdomar . Blir man inte lycklig som människa att veta att alla inte är egocentriska i denna branschen?!
Troys absoluta favoriter och inspirations källor är Ray Charles och K-ci från duettgruppen K-Ci & Jojo. Nyfiket så ställde jag samma fråga till honom som till Pooh. Frågan om vem hans drömartist skulle vara att producera...Han nämner då comeback aktuella Whitney Housten som ett drömprojekt att producera åt och nämner den amerikanska rapparen Young Jeezy som den perfekta collaben.

Frida Malki
Artist Manager
fridamalki@gmail.com

76 kommentarer:

Anonym sa...

Fuck him. Han e inte ens bra!!
Ricky dödar honom.

Mizzme sa...

Min favorite låt är Ruff

Anonym sa...

Ska han ha liveband på release festen

Anonym sa...

Kostar det något?

iwearhiphoponmysleeve sa...

Är han svensk?

Anonym sa...

JAg har funderat på det ganska länge ang det med skivbolagen sen du skrev inlägget pussyreflekterar tror jag, om hur dessa wannabe labels leker vänner. Bra att Troy håller sig undan

musicismylife sa...

Hoppas att videon blir till How am I suppose to know och han måste göra en till Ruff också, skulle kunna vara off the hook.

Anonym sa...

Han borde göra en duett med en tjej.

Anonym sa...

Bra låtar har han.

Anonym sa...

Det går rykten om att din kille jobbar på universal, då har du väl en del kontakter...jag gör bra musik och det vet alla kring mig..oki om man mejlar dig?

Anonym sa...

Såg honom på kungsan han var typ den första akten jag såg, trots att hans dj(hoppas inte att det är han som är dj sole) var kass så gjorde han ett bra jobb

niklas sa...

Finns det några svenska rnb sångare i sverige idag?, är inte jamz den enda?

Anonym sa...

Äntligen RnB, borde startas en blogg enbart för det.

Fellow sa...

Jag har all respekt för det du skriver och att troy gör allt själv men blir det inte ensidigt, man behöver jobba med olika för att vara en bra artist, så att man inte lägger sig själv i en box, fattar du?

Anonym sa...

har sett han uppträda live, han har talang och hjärta för det här, man ser det. gick därifrån med ett leende på läpparna. så mig lyckades du med :)

Anonym sa...

Helt själv klarar man sig inte i denna branschen, klart att han måste åka på ett bananskal lite, om han får chansen tror du han skulle tveka?

Anonym sa...

Gör din sak Troy du är grym.

Anonym sa...

Hallå, det gick inte att ladda ner från den sidan som du skrev på ditt inlägg. Är det nån annan som har samma problem?

Natalie sa...

Håller med en hel del av de du skrev och det Troy sa. Bra intervju! fortsätt med alla bra intervjuer!! En fråga, är det en person som skriver eller är ni flera?

Sara sa...

Ricky finns ju sm sagt, men han är bli väl ett minne blott vid sida av Troy

Anonym sa...

Jag kommer till releasepartyin helt klart

Anonym sa...

LOL! Han är väl polare med sveriges sämta rappare Conté. Om de gör musik ihopa så vet jag att han ljög om att han väljer musiktalang före vänskap.

Anonym sa...

Jag har aldrig varit inne för smöriga låtar men jag vet inte med troys musik kan man bli lite förtrollad, och hans utseende skadar ju inte, hahaha..

Marika sa...

Han har uppträtt på Göta källa, riktigt charmtroll

ComeHate sa...

Är han inte född i usa

Äkta vara sa...

Kul att han gör allt själv, måste vara billig i drift för ett större bolag, hahah

Anonym sa...

Han har en mäktig röst

Anonym sa...

STOCKHOLM ANTHEM ÄR EN BRA LÅT FÖR OSS STOCKHOLAMRE.

Anonym sa...

Har Malki/börjesson blivit hans manager, not bad

Anonym sa...

Snygg som bara den, mums brown suga give it 2 moi

Linda sa...

Haha, ja gillar honom med, röstade på honom igår så att han kunde vara förband till Busta när han kommer...hoppas, hoppas

Anonym sa...

haha, BRA TROY!!!!!!!! RmH, same blood, Ddp och fantabolus...alla artisterna där gör collabs med varandra hela tiden, det blir så tråkigt, trots att dom inte inser att i slutändan att allt bara låter likadant. Man vet till slut inte vems musik är vems. Tycker den svenska hip hopen borde utplånas och starta om på nytt.

Anonym sa...

Jag såg dig på berns i fredags förra helgen med din kille tror jag. lol

T sa...

Skulle detta inte vara som svensk hip hop?

Anonym sa...

Han kommer att kunna slå igenom i England, vårt land vet tyvärr inte mycket om den ortens musik om det inte är beyonce som spelas, wow

ComeHate sa...

Måste bara kommentera att auto tunes, it´s making me sick

Anonym sa...

Han är söt, singel?

Anonym sa...

Kom han aldrig i kläm med medlemmarna från crips eller blood då?

Trollbarnet sa...

Jag ser inget fel i att han poserade naken på omslaget.

Anonym sa...

Till första personen som kommenterade, kan man verkligen jämföra honom med Troy?!
Det stod nånstans i intervjun att det finns pojkaktig rnb med ljus röst sen finns det en lite manligare som Troys röst. Pojkaktiga är Ricky om man skulle läsa mellan raderna. Visst Ricky är bra men bara när det kommer till boyband soundet.

Anonym sa...

Jag tror att han är tillsammans med Frida

Anonym sa...

Hahah, va kul, hörde nyss Me myself and troy, skit roligt!

Anonym sa...

Vart hittar man hans rap?

Anonym sa...

Jag gillar verkligen alla hans citat.

Troy Jamz sa...

Troy Jamz här, ville bara clear upp some stuff for my Dj. Han som Var Dj åt mig på UNG08 VAR OCH ÄR INTE MIN DJ. Min Dj heter Dj Sole. Check him out at http://www.djsole.com

Anonym sa...

Gillar allt som har skrivits på den här intervjun.

Anonym sa...

Yai! He got it all, Damn great tunes, damn niice voice, and he's Hot as hell....och får inte glömma att han har brains as well!
Keep doing ur thing Son:D

Natalie sa...

sv: Okej då vet jag :) kör en intervju med Henok så blir jag glad!!

Patric sa...

men asså på sång vet alla att BELDINA dödar, hon e övertung!!
Läs om henne hos ametist http://blog.mtv.se/ametist/2009/09/13/en-faordig-kvinna/#comments

Patric sa...

oj länkade fel det är http://www.mtv.se/ametist

Anonym sa...

Okej Patric, Beldina e tung. Men vafan har hon med detta å göra?
Sluta med smygreklamen

Rashid sa...

Sorgligt.

Anonym sa...

mannen troy who? aldrig hört hans musik haöaaha

Anonym sa...

Varför leker han D'angelo med sina naken bilder? Varför har han på sig ett fult halsband? Varför sjunger han så falskt? Varför överdriver ni med eran fattiga intervju som om han vore John legend? VARFÖR??

Anonym sa...

han är sötaste artisten i sverige ! synd bara att han är tillsammans med mofo's gamla hagga frida

Anonym sa...

ja såg dig i fredags T! hahahaha

Anonym sa...

ni skriver bra intervjuer pussys.. alltid lika nice att läsa dom.

Anonym sa...

Varför står frida malki på artist manager? låter dom en prostuterad promota deras musik haha?

Anonym sa...

ja beundrar troy för att han satsar på rnb, he fine!

Anonym sa...

ni borde intervjua ricki oxå. fråga honom varför han är så sliskig!

piccolehi sa...

intervjua j-son. fråga varför han e otrogen mot sin tjej så ofta =)
och fråga lazee varför han våldtog sitt fan, vill gärnaveta varför imyourpusher lades ned så intervjua im your pusher också!

Anonym sa...

Det finns bara 2 bra rappare och det är Pato och Henok, that´s it...så bra tänkt där Troy

Anonym sa...

Tänkte inte skriva något men hur kan man skriva att Troy Jamz sjunger falskt? Även om man inte gillar hans naken bilder,hans "fula halsband" så är han fortfarande den ENDA riktiga RNB sångaren ni stött på från Sverig.
För er som inte vet vem Troy Jamz är nu, vart fan har ni varit? hahah

Cherrie sa...

YESS! Äntligen har någon sett Troy för den talangfulla människan han är! Jag har faktiskt jobbat med honom förut and as I see it, dén nya generationen har tyvär inte förstått den här killens musik än.. Det är sant som det står, han tar tillbaka något som folk tror dog för länge sen!

congrats to all success Troy:) / Cherrie

Anonym sa...

eh men det var ingen diss mot troy att ja aldrig hört hans musik beror på att ja lyssnar aldrig på radio aight, 99% av musiken som spelas där eller på mtv är SKIT!

Anonym sa...

Kan han uppträda i lund?? varför är alla i antingen stockholm eller göteborG!! Kommer han ha en turne snart ??

Anonym sa...

vilka rnb/soul artister gillar han själv då? Vem skulle han vilja göra musik med? du borde tagit med det i intervjun, hahah

Anonym sa...

Till sista kommentaren!
Du kanske hade missar att läsa hela intervjun, han säger att han är försiktig med vem han vill sammarbeta med iallafall här i Sverige. Det står väl om hans favorit artist är att sammarbeta med är Young Jeezy.
Rnb artist är K-ci som han gillar och även Ray Charles...korkad fråga du ställde kanske?!

Anonym sa...

Jag undrar vad Radio Rasheed menar med sorgligt?!

Anonym sa...

Vem har sagt att det är mer än en person som har denna bloggen?
Det är väl en och samma tjej som är på bild på båda bilderna med den gul jackan väl?!

Anonym sa...

Ska du dit, du som driver denna bloggen?

Anonym sa...

Det roliga är att hälften av dom här kommentarerna sitter pussywood bloggarna själva och gör så det ska se ut som att odm har maassa läsare ahahahahahha men aja fortsätt så!

MizzMe sa...

Hahha, avis lite eller? Du har säkert en egen liten blogg med sisådär 2-3 läsare, typ mamma, pappa och lillsyrran som läser den då eller?
Som om de skulle palla lägga ner sin energi på att kommenterar om och om igen. Hon som har bloggen e fett smart, hon intervjuar männikskor som gör reklam för henne på deras hemsida och facebook bland annat, tror du inte att nån som pooh ex har ca 2 tusen vänner på facebook, tror du inte några hundra av dom kllar på länken han har som sin satus, detsamma för malki och troy..bara att räkna ut själv.
och pussywood bloggen verkar ha torkat ut och tror du inte att läsarna där går över till denna?, jag gjorde så iallafall efter att följt pussybloggen sen i april...smart ass

Anonym sa...

Det är för att du är en av dom, miss svara på varje kommentar här 15 sekunder efter den gjorts ;)

MizzMe sa...

Det stack lite i hjärtat där va?, haha när du insåg att jag hade rätt... Är en av vilka då? Pussy? hahah, yeah I wish, jag skriver iallafall dit min blogg adress efter varje kommentar.... lite B och kommentera anonymt va? du är nog den bland dom trognaste läsaren här.Don´t be sad!!! Men tillbaka till inlägget....Troy u are good!
Night

Anonym sa...

va med han i medbörjarplatsen förut, han uppträdde dära också :P efter det snackade vi lite, jag sa till honom att han kommer komma långt med den rösten. de som säger att han e keff tänker med ärslet säger jag bara.