13.9.09

Hip Hop Is Poetry

Jag kom och tänka tillbaka till den dagen jag såg Pato Pooh live på ung 08. Ungdomarna som idag är under 20 är 90 talisterna. Det är dom som är de nya konsumenterna och det är dom man ska imponera på och försöka rikta sin marknadsföring till. Men just där och då kom jag underfull med att dessa 90 talisterna inte vet så mycket när det kommer till musik. Eller ialla fall inte när det kommer till hip hop, och då pratar jag inte bara om den svenska hip hopen. Det är synd , för jag vet inte vad som har hänt med den generationen riktigt. Om jag gräver djupar i det så kan det dyka upp ett och annat svar.

Men om vi ändå ska prata svenskt så tror jag inte att de någonsin kommer förstå värdet i rappare som Pato Pooh eller Stor som ex. Min teori lyder såhär: Det som ungdomar tror är hip hop är i självaverket inget annat än trams, pga att de fått lyssna och växa upp med artister som Mange schmidt, Markollio, Ison &Fille, Petter , M sakarias m.m och inte bara det sen när började auto tunes vara en del av hip hopen?
De säger att de lyssnar på Hip hop via radiokanalen the voice, hur skrattretande är inte det? Och i samband med detta så skär det lite i hjärtat mitt. De säger att de är hip hop för det klär sig så , men är hip hop kläderna du bär?...baggy jeans ,oversize t-shirt och att man går som om ena benet väget mer är det verkligen vad hip hop är?
Ska HipHop texterna handla om ett par nya vita sneakers eller hur vidare det går bra nu eller inte och försöker vara nån man inte är?

Hiphop för mig är ren poesi, visst lyssnar jag på den kommersiella hip hopen men den äkta musiken som verkligen kan få mig att lyssna om och om igen och känna en sammhörighet fast att texten inte ens handlar om mig eller har med mitt liv att göra, det just det som jag kallar för hip hop.
Jag klandrar inte dessa 90 talister, oh nej ...som alla andra så skyller jag det på samhället, på de stora medierna som inte ens vad musik är men har makten att hjärntvätta dom.

Men tack och lov så håller den svenska hip hopen att hamna i rätt händer igen.




16 kommentarer:

Anonym sa...

vad vet du själv om hip hop,är du den som fött hip hopen?

Ida Manneh sa...

instämmer med ditt inlägg till hundra

Anonym sa...

Älskar din blogg

Anonym sa...

du nedvärderar oss som är 90 talister, vi vet säkert mer än vad du gör

Jay-z sa...

du har bra tankar och skriver bra, men denna gången måste säga att jag inte alls håller med dig nånstans

Anonym sa...

hip hop suger

Anonym sa...

Allt har en trend och i hip hopen så gäller det just nu snabbare beats och använda sig av auto tunes, vad är problemet`?

Anonym sa...

säg mig, vad har du för samband med hip hopen, du tycks ju veta så jävla mycket

Petter fan sa...

vet inte varför du klassar ison och fille som dåliga, och petter la faktiskt grunden till den svenska hip hopen som lyssnas på idag. Så om vi ska snacka historia så kolla upp det där lite mer. Du ska ju inte fördumma dina läsare genom att skriva sånt du inte vet nått om

Anonym sa...

Jag måste bara visa din blogg lite kärlek, älskar den vekligen och det är skönt att det finns ett intresse för den svenska hip hop marknaden, tänk bara på att du påverkar ganska mycket och säkerligen mer än vad du tror.

Anonym sa...

var det du som kallade för killen från the page crackhead för attnhan hade sin egen åskit om ison och fille som skiljer sig från ditt tycke?

Anonym sa...

saknar pussywood, trodde att denna bloggen skulle vara lite mer likt den bloggen.....':(
Kan du inte be dom att uppdatera?

Anonym sa...

Det finns så många rappare som är bra där ute, men inte får chanen att synas ifall de inte följer auto tune trenden som suger

Rashid sa...

lol. håller med kommentar nr 1!

Anonym sa...

Sant ison och fille suger hårt!

Anonym sa...

How about you check this one out... www.myspace.com/joyrek