4.10.09

En definitionsfråga kanske?

My Hip Hype står för min egen definition och uppfattning om den svenska hip hopen. Det har ställs frågor till mig om vad svensk hip hop egentligen är och en intressant grej som dök upp handlade om de artisterna som rappar eller sjunger på engelska och anammat den amerikanska kulturen via sin musik, om just de kan verkligen kallas för svensk hip hop tillskillnad från de artisterna som faktiskt rappar på svenska.
För 8-9 år sen kunde inte ens denna frågan dyka upp eftersom dagens hip hop veteraner höll bara på att göra sin musik på svenska. Men nu tack och lov har vi mer variation. Bra, kan jag tycka att det finns de som rappar/sjunger på engelska. De som rappar på engelska, gör det nog för att få en bredare publik och vill slå utomlands. Att det är mer och mer rappare i Sverige som ger sig an att spotta på engelska är bra för förhoppningsvis så ökar konkurransen så att artisterna kan "step up their game a bit" och kanske, just kanske kan de en dag mäta sig med andra stora rappare och rappare världen över.Men de andra rapparna i Sverige som gör sin grej på svenska hamnar istället i skymundan lite men samtidgt får de mer plats för att alla andra fokuserar på göra sin röst hörd världen över istället för att börja där man kommer ifrån. Så ni som rappar på svenska, tror inte att vi glömmer er.

För mig är Json lika mycket svensk hip hop som Petter, men sen om det är bra musik eller inte är en annan sak.
Lite av en dubbel moral kanske jag har om det går att kalla det så, för en del fransk hip hip tränger sig genom mina högtalare i periodvis. Då pratar jag om rapgrupper såsom IAM, MC Solaar, Saïan Supa Crew och NTM som jag har lyssnat på under en längre tid i mitt liv. De rappar mestadels enbart på franska, och ni vet ju hur bra franskmännen är på engelska. Men skulle en grupp franska rappare börja spotta på engelska , vetufan om jag då skulle kallat det för fransk rap. Kanske dags att sluta lägga artister i fack och slänga etiketterna i papperskorgen?!

Rap is what we do Hip Hop is how we live

12 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar fransk hip hop

ina sa...

Det är nog för att vi är ett tvåspråkigt land i jämförelse med Frankrike där man bara prata franska och det är det som lärs ut i skolan.
Vi har engelska som andra språk och gör det mer ok om man rappar på svenska och engelska, allt annat där i mellan tror jag vi dömmer.

Sara sa...

Håller helt med föregående kommentar.
Men jag kan tycka att svensk hip hop ska handla om att man gör sin musik på svenska.

Anonym sa...

Svensk hip hop är alla artister i sverige som rappar. svårare än så är det inte.

Anonym sa...

Vad händer med dina intervjuer?

Anonym sa...

MC Solaar, BIG UP

comehate sa...

Lite önketänkade att tro att det någonsin kommer finnas svenska rappare som kan mäta sig med rappare i övriga världen.

Anonym sa...

faaan va jag ser dig ofta, bor du i bromma typ?

Chris sa...

Svensk hip hop är så mycket mer än bara det du skriver.

Vito Eme sa...

Franska, engelska och Spanska e 3 språk man lyssnar till vad gäller rap även om man inte förstår språket i sig, du gillar musiken som musik även om du inte kan språket, men om de gäller tex polsk, rysk, dansk, svensk, tysk, sen från afrika eller asien osv, skulle du lyssna även om du inte förstod? svensk förstår vi så klart o den uppskattar vi så klart, lite tankar som jag hade sådära, piiiz out!
//Vito

Anonym sa...

Svenskar i generellt har nog svårt att acceptera musik i andra språk än svenska och engelska. Hur många kan säga att de lyssnar på hitler rap aka tysk rap? förstå eller inte tror inte att det är helt ok. vi människor kommer aldrig sluta lägga saker och ting i fack. Det krävs lite oskrivna regler.
Sen borde varje land kunna göra vilken musik genre som helst i sitt eget språk för sitt folksamhörighet men att det ska sen spridas vidare världen över och accepteras e lite långt från den verkligeheten vi lever i.

Anonym sa...

Men som svensk hip hop artist, hur tänker man egentligen? Tänker man taktisk sätt och kör på engelska få att nå till mer månniskor eller kör man på det språk som man är mer bekvam med bara?

För om alla sbenska rappare skulle kört på sitt modersmål så hade vi nog inte haft något "svens" med den musiken