6.10.09

Hype af Swäden del 1




Tre storstäder
En genre
En passion
Ett land
Dags för en geografilektion i svensk hip hop. Jag känner nästan hur jag blir slagen på fingrarna för att jag inte stödjer skåneland tillräckligt och visar för lite kärlek till mina hemtrakter.

Sen när jag rör mig västerut bland dom goa gubbarna så ska jag minsann veta att västkusten har en del att erbjuda men jag skänker besvikelse istället för kärlek och tittar lika blint som alla andra bloggare och skriver mest bara om Sveriges enda stora mediastad och dess artister. Vilken del av Sverige levererar den bästa svenska hip hopen?

Dirty south!
Det är den delen av Sverige som ni övriga skriker ut" skänk skåne till Danmark", det är den delen av Sverige som tycker att 08-orna är dom drygaste människorna i vårt avlånga land. Vår relation i mellan kanske inte är den bästa men hur är skånsk hip hop musik i jämförelse med med västkusten och öarnas stad aka Stockholmo?
Vi skåningar gillar att mestadels spottar på svenska eller jag menar på skånska och det är väl inte så konstigt med tanke på att det oftas låter sjukt bra. Eller tycker ni att vi låter som ett ett gäng bondläppar?! Skåne är inte enbart känd för sin rökiga och stökiga stadsdel rosengård och består heller inte bara enbart av Malmö.Vi har några som har lyckas och kanske anses som skånesguldkorn inom hip hopen.

Timbuktu
Lazee
Leslie
Svenska Akademien(i sina äldre dagar då de var mer hip hop?
Advance Patrol
Adl
Chords
Maskinen
Lilleman
Färska Prinzen






9 kommentarer:

Slacker sa...

Hur hamnade Prinzen med den listan?

Ola.B sa...

Skåne gör lätt den bästa hip hopen i Sverige just nu.

Anonym sa...

skåne suger på alla sätt och vis

Anonym sa...

haHAH, HADE FÖR MIG ATT ER GAMLA BLOGG INTE GILLADE MÅNGA AV DOM SOM DU NÄMNER NU. CHANGE OF HEART?

Anonym sa...

Looptroop glömde du

Anonym sa...

Stockholmare är så jääävla tröga i huvudet. Brats är dom allihopa

Anonym sa...

Looptroop killen är väl från västerås eller uppsala. kanske därför han inte var med listan

Nisse sa...

promoe bor bara i malmö ja. alla i looptroop e ursprungligen från västerås.

sen missades en massa andra rappare oxå ;)

typ T.R, S.T.I.C.S från lokala helsingborg, de är inte så kända men men. sen har vi ju SKÅNE där både t.r, profet, sebbe och marke e medlemmar. eller simon g, som e med i las palmas. osv osv osv. finns massor egentligen :P

svenska akademin har för överigt lagt ner nu i dagarna tyvärr :(

Anonym sa...

Fett synd att dom lagt ner