5.10.09

I Salut u Adam "den lille"

Nu pratar jag inte om tensta Adam om ni skulle tro det. Nää utan jag vill lyfta fram en "bättre" Adam om ni tillåter mig.
Om man ska snacka riktig hip hop, tänka tillbaka till en äkta veteran och söka vägledning hos gudfadern av svensk hip hop så har vi ingen mindre än Adam Baptist as THE MAN. Han har gått under grupp /artistnamn som Adl, Blacknuss och Absent Minded.
Hemskt att vi ibland glömmer att svensk hip hop har funnits under en längre tid, det var redan i slutet av 80 talet och början av 90 talet då hip hop satte sina första spår tack vare denna mannen, men antar att många kommer att rätta mig nu, but don´t sweat it.... för Petter var inte först och om ni vill vara petiga och helt korrekta så kanske ni säger att det var Mc tim som var allra först med sin låt "Jag är inte Def" och gruppen "Just D "som bildades 1989 men det var också samma år faktiskt som Adam började.
Endast 3 år gammal var jag denna tiden så kan verkligen inte säga att det var det jag lyssnade på men i mina senare dagar och genom musikgeniet till bror så kan jag säga att jag håller hyfsat koll på detta, och är mer eller mindre uppväxt med allt Adam Baptist gjorde musikväg.



Jag har tyckt och tycker än idag att skivan han släppte 1995 med låtar som
Topics, Alright och Childsplay är det bästa inom hip hop som har släppts i Sverige utan tvivel. Jag tror att många av de moderna och nya rapparna vi har i nuläget har en del att lära sig från denna mannen.



Adam gick samma religösa fotspår som de amerikanska rapparna Busta Rhymes och Loon samt även vår gamla rappare betongdjungelmannen Ayo joinade samma religion. Adam har alltid varit den mystiska artisten i mina ögon, det har aldrig varit en vidare marknadsföring men man vet att han funnits där nånstans. Nu vet jag inte så mycket, för några år sedan gick det rykten att han funnit tillbaka till barndoms staden i skåne och bosatts sig där efter flera års frånvaro och kanske är han kvar där minsann.

5 kommentarer:

Anonym sa...

memorylaneeeeee

Anonym sa...

Undra varför alla vänder sig just till islam

Anonym sa...

Undra varför alla vänder sig just till islam

Anonym sa...

Adam är en levande legend för den svenska hip hopen.

Anonym sa...

adam e min legend om de ens finns nån hiphop legend i sverige