1.11.09

Från Falafel till Pyttipanna


Är det inte underbart hur bokstäver kan förvandlas till ord och som i sin tur skapas till meningar?!
När jag tittar tillbaka på mitt liv som knatte, tänker jag hur jag kunde stirra i en ordbok i timmar. Lärde mig läsa tidigt och högläsning i skolan var aldrig något problem. Efter att jag lämnade den kommunala grundskolan gick jag vidare till läsa på Europalinjen för att mätta mitt begär i språkvetenskapens namn. Musik ligger varmt i hjärtat men också skrift. Så sätter man ihop de två tingen så kanske ni förstår mig lite bättre.
Det är sällan musik utan en bra berättelse tränger sig genom mina högtalare. När det kommer till bra musik så är det självfallet att det är fler faktorer som spelar in men texen gör en hel del, texten behöver inte vara bra men en röd tråd åtminstonde bör vara där. Jag kan anse att det är viktigt när det kommer till hip hop att välja sina ord och kunna uttrycka sig väl. Jag menar inte att ordbaja rakt igenom bara för att, men hip hopen bör visa att det är mycket mer än bara slang och gårdspråk.

När jag var liten fick jag oftas höra att svordomar användes enbart av ligister och outbildade människor, det satte så klart sina spår i mig. Men luras inte nu av att tro att jag är uppväxt i en överklass familj men å andra sidan är jag inte uppväxt i förorten heller. Kanske beror det på att Helsingborg knappt kan jämföras med Stockholms förorten Rinkeby och inte heller Malmös mest omtalade ghetto område Rosengård.
Rap har intresserat mig på så sätt att det är så mycket ord, det är trots allt en förmåga kunna berätta och en talang att sätta ihop orden på ett sätt som ska förmedla känslor.
Men ordförådet i svensk hip hop borde helt klart utvecklas mer än. Svensk hip hop kan vara så tråkig ibland, för den kan kännas så begränsad. För att den svenska hip hopen ska attrahera till fler människor så borde den vara mer anpassningsbar och på så sätt kanske kunna bli "folkkär".


Lär er skriftens språk.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Rappare i Sverige kan knappt prata därför är hip hopen så jävla dålig, och standarden så låg

Anonym sa...

all hip hop är inte lyriska, de behöver de inte vara heller. Man vill kanske inte lyssna på texten i bland vill man bara njuta av att dansa till något, då bryr man väl sig knappt om texten i den låten om det ska vara klubbhit

Anonym sa...

Viktigt att man ska kunna uttrycka sig i skrift ännu viktigare att framföra det på ett bra sätt också.

Anonym sa...

Det är det som skiljer rapparna åt

Västkusten sa...

Hip hop ska vara smutsigt, det ska vara grovt, det ska komma naturligt.
Om man ska tänka på varje ord som kommer från käften och att det ska vara korrekt svenska eller engelska, kanske den inte känns då äkta längre

Anonym sa...

Rap och hip hop kommer aldrig vara folkkär inte heller passa in i tv rutan i melodifestivalen. Varför inte då bara koncentrera sig på de människor som uppskattar det och vill ha det som det är.
Inga ändrigar behövs göra. Rap är så olik från all annat musik runt om. LET IT BE

Anonym sa...

Menar du att helsingborg inte har ghetto områden?, Kom igen